Nákladový reporting je primárně
určen firmám, které chtějí dostat své náklady pod kontrolou a chtějí o nich mít trvalý přehled.
Řízení nákladů spočívá v jejich systematickém porovnávání s vytvořeným plánem a skutečností
předchozích období. Smyslem řízení nákladů je jejich snížení a udržení na co nejnižší hodnotě a
dosažení vyšší míry ziskovosti. Analýza nákladů probíhá:
- analýzou absolutních odchylek, tzn. rozdílů skutečných a plánovaných nákladů
a rozdílů skutečných nákladů mezi dvěma obdobími (horizontální analýza HA)
- analýzou nákladovosti, tzn. poměru nákladů k tržbám (vertikální analýza VA).
Skutečná nákladovost je porovnávána s plánovou nákladovostí a nákladovostí předchozích
období.
Nákladový reporting probíhá ideálně měsíčně.
Skutečné i plánované náklady jsou reportovány prostřednictvím interně sestaveného výkazu zisků a
ztrát, tzv. manažerské výsledovky MV. Ta je připravena tak, aby umožnila provádění HA a VA. Náklady
jsou v MV strukturovány účelově, a tak, aby bylo možné sledovat dílčí marže, kontribuci a průběžné
ziskové ukazatele jako jsou EBITDA a EBIT. Možnou podobu MV
naleznete zde.